DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

De fire P’er er en klassisk model for beskrivelse af de parametre, som placerer dit produkt fordelagtigt på markedet. Beskrivelsen af de fire P’er for dine produkter gør dig bevidst om, hvordan du sælger bedst og omsætter for mest muligt.

Salg og omsætning er essentielt for din virksomhed. Og især hvis du sælger produkter, kan en beskrivelse af de fire P’er hjælpe dig med at lægge en plan og forbedre dine resultater. Med de fire P’er kommer du hele vejen rundt om dine produkters vej fra producent til kunde.

Hvad er de fire P’er

De fire P’er er fire ord, der alle starter med p – i hvert fald på engelsk og tilstræbt også på dansk.

De fire p-ord er:

  • Produkt
  • Pris
  • Promotion
  • Place

Jo mere ensartethed du har i de fire P’er for hvert af dine produkter, des mere præcist kan du markedsføre mod en bestemt målgruppe. Og des mere tydeligt kan du markere dit brand.

Her får du en skabelon til beskrivelse af de fire P’er for hvert af dine produkter eller for hver af dine produktkategorier. Lav dine beskrivelse så detaljeret, som det giver mening for netop dig. Måske er det klogt at være virkelig detaljeret for dine 10 vigtigste produkter eller for alle dine kategorier. Det kommer helt an på, hvordan din virksomhed er skruet sammen.

Svar på hvert spørgsmål herunder, så får du en grundig beskrivelse af dit produkts 4 P’er.

Produkt

Dine produkter kan især beskrives med følgende parametre:

  • Egenskaber
    Hvad hedder det, hvad kan det, hvordan gavner det din kunde?
  • Kvalitet
    Er det godt eller billigt?
  • Sikkerhed
    Hvor trygt er det at bruge dit produkt, og hvorfor?
  • Design
    Hvordan ser produktet ud – i sig selv og i forhold til konkkurerende produkter?
  • Emballage
    Hvordan præsenteres dit produkt, når kunden unboxer?
  • Garantier og certifikater
    Hvordan er kunden sikret med hensyn til garantier og certifikater?
  • Service og support
    Hvordan sikrer du, at kunden får det fulde udbytte af dit produkt?
  • Bortskaffelse
    Kan produktet kasseres på en miljømæssigt forsvarlig måde – hvordan?

Pris

Dine produkters pris omfatter et eller flere af følgende parametre

  • Salgspris
    Hvad koster det?
  • Sammenligning med konkurrenter
    Er dit produkt billigere eller dyrere end konkurrerende produkter eller end det samme produkt hos andre forhandlere – hvorfor?
  • Prisstrategi
    Vil du omsætte meget og tjene lidt pr. enhed eller omsætte mindre og tjene mere pr. enhed?
  • Rabatter og tilbud
    Hvilket rabatter og tilbud giver du (husk, at rabatten altid trækker 100 % på bundlinjen)?
  • Finansiering
    Kan din kunde få finansieret produktet direkte gennem dig?
  • Leasing
    Kan produktet leases eller lejes, frem for at kunden køber det?
  • Betalingsbetingelser
    Hvilke betingelser gælder for din kundes betaling – kan og vil du give kreditfordele?

Promotion

Din markedsføring omfatter en række parametre – disse er de vigtigste

  • Reklame
    Hvor møder din kunde dit produkt i betalt markedsføring?
  • PR
    Hvorfra kender din kunde dit produkt?
  • Branding
    Hvad er du kendt for?
  • Personligt salg
    Hvordan afsætter du dine produkter direkte ansigt til ansigt?
  • Budget
    Hvad må det koste at markedsføre dit produkt?
  • Medier
    Hvilke kanaler burger du til at fortælle om dit produkt (analogt og digitalt)?
  • Budskaber
    Hvad skal din kunde vide om dit produkt?

Place

Place beskriver måden, hvorpå dine kunder rent faktisk får fat i dine produkter. Se især på disse parametre:

  • Distributionskanaler
    Hvor er produktet til salg?
  • Markedsdækning
    Hvilke målgrupper har adgang til dit produkt?
  • Prisstrategi
    Hvordan skal din kunde opfatte produktets pris (dyrt og godt eller billigt og tåleligt)?
  • Lokationer
    Hvor kan man røre ved produktet?
  • Placering i butikker
    Hvor står produktet i butikken, og hvordan får du en bedre placering?
  • Logistik
    Hvordan kommer produktet ud til kunden – og hvad koster det?
  • Tilgængelighed
    Hvor hurtigt og hvor let kan kunden få fat i produktet?