DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Den skriftlige kommunikation er en vigtig del af din hjemmeside eller din webshop. Alligevel er der mange, som tænker efter more-is-more-princippet, ofte baseret på, at de har hørt, at SEO-tekster SKAL være lange.

Men det er en skrøne. I hvert fald til en vis grad. For selvom der er fundet relationer imellem topplaceringerne på Google og længere tekster, så er det langt fra ensbetydende med, at kvantitet er en gangbar vej. Hvilket det desværre ligner, at mange tror.

Men kvalitet kommer først. Og desuden findes der ikke decideret ”SEO-tekst”. A’ hva’, blev der sagt? Finder der ikke SEO-tekster? Nej, egentligt ikke. Der findes derimod webtekster, hvis man endelig skal tale om discipliner. For en SEO-tekst er egentligt bare en tekst, vis formål er at forsøge at booste placeringerne i Google. Og derfor er disse ofte udtænk med afsæt i volumen frem for alt.

Men webtekster kan sagtens være SEO-venlige uden at det bliver sludder. Deri ligger hele kunsten faktisk. Og webtekster kan desuden sagtens have et formål – og ikke bare eksistere som fyldstof over footeren på et website.

Ser du, webtekster kan snildt udformes med en naturlig brug af søgeord i overskrift og underoverskrifter, samt igennem brødteksten. Endda uden at det bliver et kunstigt forsøg på at manipulere Google.

Samtidig med dette kan teksten rent faktisk have en praktisk funktion, hvor den er med til at guide din bruger frem mod en handling (konvertering).

Din webtekst er nemlig med til at etablere din troværdighed og hjælpe din potentielle kunde hele vejen over målstregen.

For at kunne gøre dette, er det væsentligt, at du kender din kunde. At du ved, lige præcis hvad dennes bekymringer og behov er. Dertil skal du præsentere din service og hvorfor det er l-ø-s-n-i-n-g-e-n. Dette ved de fleste. Men hvad med de små ekstra input, der tager højde for flere af kundens bekymringer, du måske overser?

Husker du f.eks. et fortælle, hvad der sker, EFTER kunden har gennemført et køb? Det kan måske lyde simpelt, men at kunden ved, at der går maks. 48 timer før varen er fremme, at hans e-bog sendes direkte til indbakken etc. tager hånd om en lille bekymring, der i nogle tilfælde kan være nok til, at en kunde efterlader sin indkøbskurv uden at gennemføre transaktionen.

Sørg derfor for at være opmærksom på at kommunikere disse ting – synligt, når du guider din kunde igennem købsprocessen.

Elementer som en FAQ er også med til at give kunden svar på sine spørgsmål, og ligeledes er FAQ’en en del af dine webtekster.

Dine tekster er med andre ord meget, meget mere end bare fyldstof pakket ind under begrebet ”SEO-tekster”, så tag dem seriøst, vær grundig, guide din kunde, svar på hans spørgsmål – og brug så dine søgeord samt variationer af dem naturligt undervejs. Så ender du med et kvalitetsresultat, der er meget mere nyttigt end kvantitetstankegangen.

Mestrer du ikke selv den skriftlige kommunikation, så tag fat i et webbureau eller en tekstforfatter, som kan hjælpe dig. Det er trods alt ikke mange ekstra konverteringer det kræver, før udgiften hertil er tjent ind igen.