.
At markedsføre sig på nettet kan snildt koste mange penge. Derfor er det vigtigt at have fokus på bundlinjen. Det er ikke tilstrækkeligt at kigge på, hvorvidt der leveres god omsætning fra dine marketingkanaler. En høj omsætning er ubetydelig, hvis der ikke leveres en positiv ROI, fordi omkostningerne er for høje.
Der findes et utal af måder at undgå at tabe penge på online marketing på. En af de bedste løsninger er at lægge fokus på performancebaseret marketing. Det findes i forskellige former, men den mest populære form for denne type online marketing, er affiliate marketing.
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er en form for marketing, hvor en hjemmesideejer sender trafik til fx en webshop, men kun får betaling, hvis et reelt salg skabes. Derfor er det performancebaseret, da mængden af penge, som en hjemmesideejer kan tjene, er baseret på, hvor mange salg, der skabes hos deres samarbejdspartnere.
For jer som virksomhed er det en klar fordel, at der ikke betales, før der skabes salg. Det sikrer nemlig, at I undgår at bruge penge på markedsføring, der ikke virker. Det er selvfølgelig vigtigt, at du sørger for at have fokus på dette, da det ikke er pointen, at man skal tabe penge på sin markedsføring – tværtimod.
Derfor er affiliate marketing også en gylden mulighed. Desværre er det også en mulighed, der er overset af rigtig mange. Det er en skam, da der sjældent er synderligt store opstartsomkostninger forbundet med det. Dertil er den tekniske del også ligetil, hvilket betyder, at man hurtigt kan være i gang med det.
Hvordan finder jeg relevante hjemmesider?
Det hele kan selvfølgelig virke lidt uoverskueligt til en start. En stor del af arbejdet handler dog om at finde relevante samarbejdspartnere. Det betyder, at du skal finde hjemmesideejere, der har en hjemmeside, der er relevant ift. det du sælger. Det kan være svært at gøre dette, uden hjælp fra et affiliate-netværk.
Ved at indgå et samarbejde med et affiliate-netværk, varetager de denne del for dig. Ligeledes kan de også hjælpe dig med den tekniske opsætning. Hos et sådant netværk er der oprettet et stort antal publishers (som er det hjemmesideejerne hedder), som du kan indgå et samarbejde med.
Du bestemmer selv, hvem du ønsker at indgå et samarbejde med. Derfor er det ikke alle, der bare kan give sig i kast med at linke til dine produkter eller ydelser. Her skal det selvfølgelig nævnes, at der er stor forskel på de mange publishers.
Der findes privatpersoner, der driver en lille hjemmeside, som de er meget passionerede omkring, men der findes også store medievirksomheder, der driver et stort udvalg af hjemmesider. Det gør de bl.a. hos Obsidian Media, der er en performancebaseret medievirksomhed.