DEL

.

Dette indhold er sponsoreret.

Når du laver onlinemarkedsføring, lige meget i hvilken form du laver det, så er der en ret så vigtig faktor, og det er, at du kender din målgruppe. Hvis du ikke kender din målgruppe, bliver din markedsføring hurtigt meget upræcis, og det bliver nærmest en famlen i blinde. Derimod hvis du kender din målgruppe og ikke bare kender den på det basale niveau, men derimod ud og ind, så har du altså muligheden for at præcisere dit produkt som aldrig før.

Vigtigt våben i online markedsføring

Onlinemarkedsføring er en fantastisk ting og noget, som for alvor har taget fart de seneste år. Virksomheder landet over har virkelig fået øjnene op overfor, hvor stor en gave det er at benytte. Det åbner op for nogle muligheder, som man aldrig har haft før, og disse muligheder er decideret blevet uundværlige for mange virksomheder, der jagter succesen. Det skal dog ikke forstås sådan, at det er umuligt at opnå succes uden onlinemarkedsføring, men snarere at det er et valg, du kan tage, som kun vil gøre det nemmere for dig.

Segmentering generelt og det at ”kende” sin målgruppe kan være rigtig svært, men det er kun svært, fordi det er så vigtigt. Hvis du kender din målgruppe, har du som sagt muligheden for at præcisere dine produkter. Hvorimod vi før i tiden så, at en reklame for den helt nye alkoholiske cider endte i aviserne ude på plejehjemmene. Her kunne det være rart at kende sin målgruppe og skubbe sådan nogle reklamer ud mod unge på omkring de atten år. Når du gør sådan noget, så gør du dig selv som virksomhed en tjeneste, da det, du ønsker at markedsføre, faktisk rammer de rette mennesker. Men du gør faktisk også forbrugerne en tjeneste, da de også kun vil opleve reklamer for ting, som er relevante for dem.

Hvordan rammer man så den rigtige målgruppe?

Alt det, vi lige har været inde på, det lyder rigtig godt i praksis, og nærmest alle kan garanteret se det logiske i det. Spørgsmålet er så bare nu, hvordan i alverden man praktiserer det og sørger for, at man gør det rigtigt. Der findes selvfølgelig en løsning, der hedder, at du får nogle eksperter ind over. Nogle, der sidder med det her hver eneste dag og ved præcis, hvad du skal og hvad du ikke skal gøre.

Du kan dog også give dig i kast med det selv. Det handler bare om at sætte dig i din målgruppes sted. Hvis du ved, at din målgruppe er 18-25-årige unge mænd, så ram de sider og de steder, som denne målgruppe oftest besøger. Du skal nok ikke sørge for, at de ting, du vil have frem til denne målgruppe, kommer frem, når du googler Matas eller noget lignende. Det ved man jo godt i forvejen ikke er den søgning, disse unge mænd laver mest.

Det var måske et lidt ekstremt eksempel, men selve tanken omkring det er rigtig. Det handler virkelig om at kende sit ”publikum”/målgruppe og så udnytte, at du nu kender dem og i princippet er et skridt foran.
Når du først kender dit segment, er det altså markant lettere for dig at arbejde med søgemaskineoptimering, Facebook/Instragram annoncer og lignende. Uden viden omkring dine segmenter kan det blive en enorm udfordring.