.
Internet handlen stiger og stiger og især tøj, elektronik og lægemidler er danskerne er glade for at købe. I denne artikel tager vi et kig på hvad vi danskere egentligt købet over nettet, og hvad der bliver solgt mest af.
Der er ingen tvivl om at vi danskerne handler flere og flere ting på internettet. Stort set alle vare bliver solgt gennem online handel, men hvad køber vi egentligt? Tøj og elektronik har længe haft tradition for at være blandt de kategorier, der bliver solgt mest af på nettet, og sådan forholder det sig også stadig. Men rejser og oplevelser er også produkter som stormer frem.
Tæt på hvert fjerde køb på nettet er tøj eller sko. Det er mange. Hvert sjette køb over nettet er elektronik, og omsat til talt er der tale om 23% af alle køb, der er tøj eller sko, imens 17% er elektronik eller tilbehør til elektronik. I alt udgør det 40% af de varer, danserne handler på nettet.
Udover elektronik og tøj, er det, danskerne handler mest på nettet, plejeprodukter, lægemidler og kosttilskud. Denne kategori af produkter står for hele 8% af det samlede netsalg. Herefter kommer bøger og tidsskrifter samt sport og sportsudstyr på en delt fjerdeplads. De står hver især for 6% af salget.
Ganske overraskende er det boligtilbehør som lamper, rullegardiner, pyntepuder og plakater, der indtager 5. pladsen.
Fordelingen er er ikke overraskende Kvinder køber flest sko og tøj, mens mændene holder sig til elektronik
Er segment køber mest sko og tøj via nettet, et andet køber mest elektronik. Det er ikke overraskende er, at det er kvinderne, der er storforbrugere af sko og tøj — og det er altså også dem, der er bedst til at købe disse produkter via internettet. Omkring hvert tredje produkt, kvinderne bestiller over nettet, der er en enten sko eller tøj.
Når det kommer til mændende er det klart elektronik, som de holder sig til. Generelt set er det altså også mænd, der bestiller hjem via nettet. Faktisk er det hvert fjerde køb over nettet, foretaget af en mand, der er enten elektronik eller elektronisk tilbehør, hvilket gør manden til stor forbruger, når det kommer til internet handel.