DEL

.

Noget af det mest værdifulde for en virksomhed er dens data. Data er vores tids guld, og det er afgørende for en virksomhed at holde styr på sin data.

Med data menes der dog ikke bare filer, men også hele det IT-setup, som er omkring virksomheden. Ét er at kunne genskabe rå data, men man er også nødt til at kunne etablere rammerne omkring den igen på relativ kort tid – i en ubesværet proces.

Af denne grund vælger mange virksomheder også at investere i backup og muligheder for at gendanne deres systemer. Husk i den forbindelse på, at mange virksomheder netop får tilpasset deres systemer og digitale løsninger, så de passer ind i den hverdag, som eksisterer i forretningen. Disse tilpasninger kan have kostet mange penge og timer. F.eks. hvis man har struktureret sine data i fælles kartoteker og på delte servere.

Hvilken form for backup?

Man ser i dag mange, som sværger til online backup. I den forbindelse har virksomhederne typisk direkte upload af deres filer til skyen, og mange har tilmed deres software hosted på en fjern server, som leverer de digitale systemer lynhurtigt.

Alternativet er, at man selv sørger for en backupløsning, hvor man kører sine data over på en server. Denne løsning kan være god for nogle, men der er stadig en risiko forbundet med den. Har man ikke en kapacitet, hvor også serveren har en 1:1 kopi, så kan man ende i et scenarie, hvor alt data alligevel forsvinder.

Med online backup, er der bedre sikkerhed omkring løsningen. Skyen er tilknyttet sikre servere, der også har kopier, i tilfælde af nedbrud og andet. Det betyder, man altid har adgang til sine filer.

Foruden at bruge en automatisk online backup, har man glæde af, at man ikke selv skal gøre noget for at data havner et sikkert sted, i og med man gemmer i mapper, hvor filer uploades direkte.