.
Når du arbejder med mennesker, så kender du garanteret allerede til vigtigheden af en god relation til dine klienter. Især hvis du eksempelvis arbejder som sundhedsarbejder i ældreplejen. Her kommer du måske ud til folk i deres private hjem, og bevæger dig dermed på et meget ømt område af dine klienters privatliv. Det kan være utroligt givende for jeres relation, hvis du altså får sendt de rigtige signaler, og opbygget den fornødne tillid.
At sende de rigtige signaler og opbygge den fornødne tillid er dog lettere sagt end gjort. Og der er ikke nogen gylden regel for, hvordan dette kan gøres. Men der er heldigvis stadig et par tips og tricks, der kan hjælpe dig i dit møde med mennesker.
Vær professionel og selvsikker
Når du møder op hos en ældre borger, så kommer du for at hjælpe vedkommende med nogle forskellige problematikker. Du bliver altså løsningen på nogle problemer, som kan være meget forskellige fra borger til borger. Men fælles for alle er, at de har en forhåbning om, at du kan gøre deres liv lettere. Hvis du møder op med en professionel og selvsikker udstråling, så får borgeren allerede en øget tiltro til, at du kan løse problemerne. En sådan udstråling kan skabes på mange forskellige måder, men med noget ordentligt tøj til arbejde på klinik, kan du skabe et godt udgangspunkt.
Vær lyttende, forstående og omsorgsfuld
En stor del af arbejdet med mennesker er også at behandle de forskellige borgere som medmennesker. Det kan være svært i en stressende og tætpakket hverdag, men hvis du sætter bare en lille smule tid af til at lytte, spørge ind og give råd, så kan det gøre en kæmpe forskel hos den enkelte borger. Forsøg derfor at møde hver enkelte borger i øjenhøjde, og sæt dig ind i deres problematikker så godt som du kan.