DEL

.

Det kan være fristende at designe sit kontor, så det er en arkitektonisk perle, der emmer af flot design.

Design og udseende er naturligvis også vigtige elementer når det kommer til at have et flot kontorlokale til de ansatte, men det må aldrig betyde, at disse områder prioriteres over funktionalitet og de forhold som skal understøtte arbejdet.

Her kommer tre ting man skal huske på når man indretter sit kontorområde.

Tænk over lyden

Arbejder man sammen med mange andre mennesker i et stort kontormiljø, kan det være let at miste fokus alene på baggrund af, at det støjer og der er en generende adfærd.

Mange arbejdspladser gør et stort nummer ud af at opdrage på de ansatte, så de lærer, at de opholder sig i et miljø med mange mennesker, hvilket de naturligvis skal tage hensyn til.

Opdragelse kan dog kun føre et stykke af vejen. For et er at fortælle mennesker, at man ikke lige må forstyrre en kollega, men hvad nytter det hvis modparten er af den overbevisning, at det er et spørgsmål som kan klares på bare to minutter og at det er nødvendigt for at han eller hun kan komme videre i sin daglige færden.

Desværre er der ikke mange der husker, at en enkelt forstyrrelse på arbejdspladsen ofte koster 15 minutters arbejdseffektivitet. Undersøgelser har nemlig vist, at det tager tid at komme tilbage til den koncentration man sad i tidligere.

Derfor skal man have udstyr som for eksempel lamper, der markerer om man er optaget eller tilgængelig. Da det kan være svært at fjerne alt lyd fra telefonsamtaler, folk der taler sammen og lyd udefra , bør man også huske at investere i et stillerum eller i hvert fald områder med meget lidt lyd, hvor ansatte kan sidde og koncentrere sig.

Husk praktisk opbevaring

Det er vigtigt at tænke over praktisk kontoropbevaring. Ikke mindst fordi mange i dag har flyvende arbejdspladser, og skal kunne tage deres ting med sig rundt.

Her er et rullende skuffedarium og lignende vigtigt, så man har den fornødne mobilitet og samtidig føler at man har et sted, hvor man sikkert kan opbevare alle sine ejendele – private som arbejdsrelaterede.

Under fanen opbevaring kan man også tale om en form for indretning. For eksempel kan man dele kontorpladsen op med reoler og skillevægge, som ikke bare dæmper lyden, men også deler op i zoner.

Dette er en meget praktisk måde at skabe mindre rum på, hvor man føler man kan arbejde mere uforstyrret og kan være sammen med sit team.

Husk at ergonomien

Det giver næsten sig selv, at de ansatte skal have ordentlige fysiske arbejdsbetingelser. Her er det særligt skrivebord og kontorstolen, der gør sig gældende.

Men ergonomi er ikke kun møbler. Det er også tænkt som lysforhold, refleksioner fra skærmen samt andre elementer som f.eks. frisk luft, den rette temperatur etc.

Husk at have alle disse ting med i overvejelserne, når kontoret indrettes.

Hvis man ikke selv ved, hvor man skal starte, kan man eventuelt henvende sig til en ekspert i indretning af kontorområder.