DEL

.

Det er vigtigt med gode arbejdsforhold – ikke kun på den vante arbejdsplads, men altså også, hvis man bruger en stor del af tiden på hjemmekontoret. Med en bruttolønsordning kan medarbejdere købe ergonomiske kontormøbler skattefrit og altså spare en masse penge. På den måde undgår man at gå ned på nødvendigt udstyr grundet prisen.

Det manglende kollegaskab

Mange er blevet hjemsendt under corona, og dette stiller nogle krav til en selv og disciplinen. Med nogle arbejdsopgaver kan der sagtens arbejdes hjemmefra, og selvom det lyder som et optimalt scenarie i og med, at arbejdet ikke lægges helt på hylden, er det helt praktisk noget andet at skulle bringe jobbet til stuen. Dét at tage fra a til b om morgenen for at sidde sammen med andre kollegaer, hvor man sammen er fokuserede og samtidig kan spare med hinanden, er en drivkraft for mange. Det handler i høj grad om det sociale, for det handler om fællesskabsfølelsen og det at skabe noget sammen.

Et rum kun til arbejde

Hvis du føler, at hjemmearbejdet er svært at holde sig selv oppe på, og motivationen er i bund, så er du ikke den eneste. Det kræver enormt meget selvdisciplin, og den forandrede, midlertidige tilværelse er nem at falde af på. Dog kan man prøve at skabe de bedst mulige rammer for sig selv, der kan være medvirkende til, at hjemmearbejdet kommer til at føles bare en smule som den normale hverdag. Først og fremmest er det en god idé at dedikere et helt rum kun til dette. Dét at man skaber en arbejdsstemning i et rum, der i denne tid ikke bruges til andet, gør at hjernen begynder at arbejde og man ved, at det er tid til at fokusere, når man sætter sig ind foran skærmen.

Den skemalagte arbejdsdag

Når man er derhjemme, er der mange huslige ting, man i princippet kunne begynde at foretage sig – alle kender vist til overspringshandlinger. Men for ikke hele tiden at sidde og tænke igennem, hvad man kunne udrette, er det godt at skemalægge sin dag. Hvornår skal der arbejdes? Hvornår har man pause? Og hvornår slutter dagens arbejdsopgaver, så man kan begynde på de andre praktiske gøremål. Ved at man har en ramme og en rutine, bliver det nemmere at fordybe sig i det, man har gang i uden at fokusere på alt det andet, for man ved – ved hjælp af skemaet – hvornår man har tid til at udrette andet.