DEL

.

Der findes ikke helt præcise tal for, hvor meget et dårligt arbejdsmiljø koster samfundet, men der findes nogle estimater fra FTF og LO der viser, at det kan koste op mod 60-80 milliarder kroner. Det er et tal det er så enormt at det er vanskeligt overhovedet at have en holdning til det. Det svarer eksempelvis til omkring en halv storebæltsbro og det er penge, der kunne få en kæmpe betydning for uddannelsessektoren, sundhedssektoren og mange andre steder.

Dette er vel og mærke for statskassen, og for virksomheder er det også tale om en gigantisk udgift til sygedage og lignende der kan aflæses i dårligt arbejdsmiljø.

Hvad er arbejdsmiljø

Wikipedia beskriver det således: ”Arbejdsmiljø er et samspil af de relationer, påvirkninger og vilkår, som mennesket arbejder under. Endvidere er arbejdsmiljø den tekniske og sociale udvikling af arbejdspladsen, som kan bidrage til det enkelte menneskes sikkerhed på kort sigt samt til menneskets fysiske og psykiske sundhed på længere sigt.”

 Som man kan se ud fra denne beskrivelse, så er arbejdsmiljø mere eller mindre alt hvad der vedrører arbejde og arbejdspladsen. Det er altså ikke bare, om man har et gode skrivebord at sidde ved, og om ens chef taler ordentligt til en, det er alt hvad der kan sættes i forbindelse med arbejdet, der er med til at denne et miljø.

Det er også derfor, at det som virksomhed nogen gange kan være svært at vide, om man rent faktisk har et godt arbejdsmiljø. Det kan som være leder være svært at se de mangler, der eventuelt kan være, og hvis man overser nogen, kan det bliver en bekostelig affære.

Der findes konsulenter inden for arbejdsmiljøledelse, der kan komme med friske øjne og se på virksomheder fra en anden synsvinkel, end den man som ejer eller leder ser med. Denne udgift kan lynhurtigt være tjent hjem i besparelser. Eksempelvis kan nedbringelse af sygefraværet med blot et par procenter betyde millioner i store virksomheder.