DEL

.

Mange står ofte i den situation, hvor de er i tvivl om, hvad de skal vælge, når det kommer til mobilvenlighed på Internettet.
Skal man vælge en mobil-version af ens hjemmeside eller webshop, eller skal man i stedet hen og investere i en app, der skal udvikles til henholdsvis iOS og Android.
Man har i lang tid sagt, at virksomheder skulle begynde at tænke ”mobile first”, når de lavede nye tiltag online. Vi er kommet til en tid, hvor man ikke længere siger ”first” – nu siger vi blot ”mobile”. Det er derfor vigtigt, at online / digitale løsninger er tilpasset mobiltelefoner og tablets.

Fordele ved at vælge en mobil-version

Google prædiker hele tiden om, hvor vigtigt det er, at ens hjemmeside eller webshop er optimeret til Google’s søgemaskine og deres algoritmer. Det er derfor essentielt, hvis man vil findes på Google, at man overholder de retningslinjer, som Google foresætter.

En anden af fordelene ved at få udviklet en mobil-version af hjemmesiden er, at man ”kun” skal have udviklet én version. Der er naturligvis nogle småjusteringer i stylingen til de forskellige browsere, men selve koden er i store træk den samme.

Man skal ofte ikke have den store pengepung frem, når man udvikler en mobil-side. Det er som regel en del billigere end at udvikle en mobil applikation.

Fordele ved at vælge app udvikling

Hvis man vælger at udvikle en mobil applikation til sin virksomhed, får man flere muligheder for at påvirke sine kunder.
Det ses ofte, at app-virksomheder har en hjemmeside, hvor de henviser til henholdsvis AppStore og Google Marketplace, hvor brugerne kan downloade app’en.
Man får derfor mulighed for både at markedsføre sig på Google samt i de respektive App-butikker, når man får udviklet en mobil applikation.

Et godt eksempel på hvordan man kan udnytte Google’s markedsføringværdier samt udelukkende have en mobil app, som produkt, er Mofibo. De henviser folk til deres hjemmeside, hvor de forklarer brugerne, hvordan de kan downloade app’en.

Hvis man ønsker at gøre brug af de muligheder smartphones giver brugeren såsom kamera og GPS, så er det at få lavet en app ideelt.

Brugervenligheden i langt de fleste applikationer er i dag helt i top. Det er den ofte, da apps snakker godt sammen med mobiltelefonernes operativsystemer.

Det er ofte muligt at benytte apps uden Internet, hvor mobile hjemmesider naturligvis kræver Internet for at kunne fungere.

En konklusion på ovenstående vil være, at mobile applikationer i langt de fleste tilfælde vil være et supplerende produkt til ens virksomhed – naturligvis hvis selve produktet ikke er en app.
App’en skal give brugerne noget, de ikke ville kunne få på hjemmesiden.

Eksempelvis en gennemarbejdet brugervenlighed, der passer til mobilens størrelse og telefonens placering i hånden.
Langt de fleste banker har i dag fået gang i deres app udvikling. Det skyldes, at det er langt nemmere for kunderne at klare regninger og betalinger via deres mobiltelefon eller tablet.

En mobil-version af ens hjemmeside er i dag et must i alle sammenhænge og bør ikke sammenlignes eller fravælges til fordel for en app. En hjemmeside, der er optimeret til mobile enheder, burde være en del af enhver virksomheds digitale markedsføring.