DEL

.

Det kan virke meget paradoksalt, når man tror, at man kan adskille det professionelle og private liv. Ikke desto mindre er der en tendens til, at mange af de virksomheder, som fokuserer på medarbejdertrivsel, overser det allervigtigste parameter: nemlig at den ansatte trives i sit liv.

Dermed er der på ingen måde sagt, at man skal se bort fra de mange gode tiltag, der bliver gjort på arbejdspladser over hele landet, hvor man har fokus på de bløde værdier og en fysisk ramme, som skal sikre optimale forhold på arbejdspladsen. Men hvad nu hvis det ikke er arbejdspladsens rammer, der er en del af årsagerne til, at en medarbejder ikke kan motivere sig eller opnå det fagligt forventede? Hvad nu hvis problemet ligger dybere end hyppige MUS-samtaler og gode ergonomiske kontormøbler?

Privat- og arbejdslivet hænger sammen

Det kan som nævnt handle om mange ting, når man taler om trivsel på arbejdspladsen, men man kan ikke tage mennesket ud af ligningen – og alle mennesker kommer med en bagage.

Den bagage kan være lastet med en masse gode ting, men der kan også være elementer af stress, mistrivsel og andet, som bremser faglighed, virksomheden ellers kunne drage nytte af. Derfor giver det også god mening for virksomheder at anskue deres ansatte som hele mennesker og tilbyde at hjælpe dem fri for deres forhindringer med f.eks. en coach eller psykolog.

Husk på! Det kræver mange menneskelige ressourcer, når man bærer rundt på en belastning – og nogle belastninger er så tunge, at det kan være svært at koncentrere sig om mere end at bare få livet til at hænge en smule sammen.

Dermed er der ikke sagt, at man som virksomhed skal påtage sig ansvaret for hvert eneste individ, men man kan investere i en form for medarbejdertrivsel, hvor de ansatte i grupper lærer om værktøjer og metoder, hvormed de bliver i stand til at takle deres problemer bedre. Det kan f.eks. være som workshops eller undervisningsforløb, hvor man tager hul på emner som kommunikation, konfliktløsning, tankemylder, følelseshåndtering og meget mere.

I sidste ende vil det give mere robuste mennesker i arbejdsstyrken, og det kan vise sig at være fantastisk for både trivslen og produktiviteten, når medarbejderne er glade i alle aspekter af deres liv.