.
SMART-mål er smarte. For når du beskriver dine mål efter SMART-kriterierne, sikrer du samtidig, at du dels KAN nå dem og dels VIL nå dem. Herefter er resten op til dine handlinger.
SMART er en beskrivelsesmodel eller en skabelon for beskrivelse af målsætninger. Du bruger den i dit strategiarbejde, uanset om det handler om din virksomheds udvikling eller din personlige udvikling. Ethvert projekt bør have målsætninger, og enhver målsætning bør være SMART.
Hvad er SMART-modellen?
De fem bogstaver i SMART er forbogstaver i fem engelske ord, som hver for sig er et kriterie, som en målsætning skal leve op til. Ordene på engelsk er:
- Specific
- Measurable
- Assignable
- Realistic
- Time-related
Der findes flere mere eller mindre smarte oversættelser til dansk. For eksempel er det populært at bruge ”ambitiøst” eller ”attraktivt” for A, men det matcher ikke den oprindelige engelske betydning. På dansk kan begreberne bedst oversættes til, at hver målsætning skal være
- Specifik
- Målbar
- Ansvarlig
- Realistisk
- Tidsbestemt
Brug de fem ord – ét ad gangen – til at vurdere formuleringen af enhver af dine målsætninger. Spørg ”Hvordan er denne målsætning specifik, målbar, persontilknyttet, realistisk og tidsbestemt.” Hvis formuleringen ikke lever op til alle de fem kriterier, er din målsætning ikke færdig.
I hvert fald er den ikke smart, for der er risiko for, at den ikke kan realiseres.
En specifik målsætning
For at en målsætning kan kaldes specifik, skal den handle om noget helt bestemt. Der må ikke være mulighed for fortolkning af, hvad målsætningen drejer sig om. Det er især vigtigt, hvis I er flere, som skal samarbejde om at nå fælles mål. Et specifikt emne kan du for eksempel afgrænse med
- Navn – hvad hedder det?
- Sted – hvor er det?
- Tid – hvornår sker det?
- Version – hvilken udgave er det?
Disse afgrænsninger bør du bruge om både startsituationen og målsituationen.
En målbar målsætning
Din målsætning kan være målbar på to – og kun to – måder:
- Du kan sætte tal på
- Du kan åbenlyst se, om det er sandt eller falsk
”Vi vil være bedre til at sælge” er ikke en målbar målsætning. Det er en hensigtserklæring.
Den tilsvarende målbare målsætning vil lyde: ”Vi vil omsætte for 1 mio. kr.” Læg mærke til at denne målsætning stadig ikke er smart, for den lever endnu ikke op til S, A, R og T. Men den er målbar.
En ansvarlig målsætning
For at målsætningen er ansvarlig, skal den formuleres, så du kan give ansvaret for målopfyldelsen til én person eller ét led i organisationen (for eksempel salgsafdelingen).
Hvis du formulerer din målsætning på en måde, så det er uklart, hvem der er ansvarlig for at nå målet, er det tilfældigt, om målet nås.
En realistisk målsætning
Din målsætning er kun realistisk, hvis du beskriver præcist, hvordan målet skal nås. Vær så præcis som muligt i din beskrivelse af, hvilke værktøjer du tager i brug, hvilken rækkefølge du gør tingene i, og hvordan du forventer, at omverden reagerer.
Husk, at realistisk ikke er det samme som konservativ eller uambitiøs. Du skal bare forholde dig til, om de ting, der skal gøres, rent faktisk kan lader sig gøre.
En tidsbestemt målsætning
Din målsætning fungerer ikke, hvis ikke du sætter en deadline på. Hvis din målsætning er omfattende og rummer mange handlinger, kan det også være nødvendigt at opstille milepæle og deadlines for disse. Hvis du ikke er i mål til tiden, er du ikke i mål.
En smart målsætning
Hvis din målsætning skal være SMART, kan du formulere den ved at svare på disse spørgsmål:
”Hvad skal i hvilket omfang opnås af hvem? Hvordan og senest hvornår?”
Læs også: Sælg med aida modellen