DEL

.

Det kan næsten siges med 100% sikkerhed, at de fleste virksomheder søger at forbedre sig med henblik på udbytte såsom profit, optimal serviceudbydelse og tilfredse kunder. Mange gange kræver det omlægning af arbejdsstrukturer og eller indførelse af nye metoder og teknologier. Det kan nogle gange være svært at vænne sig til forandringer på arbejdspladsen, og oftest er det ledelsen, som har ansvar for, at personale kan tilvænne sig disse forandringer. Man kan dog også søge hjælp udefra, som er erfarne i at lede transitioner.

Mennesker skaber forandringer

Forandringsledelse for organisationer kan hjælpe både enkelt personer, specifikke afdelinger og hele virksomheder med at tilvænne sig forandringer og lære at anvende nye metoder og systemer. Det er nemlig mennesker, som kan skabe forandringerne, og derfor er de en essentiel ressource at lægge fokus på, når man ønsker at nå en fremtidig ny position. Det kan for eksempel være svært for en medarbejder bare at kaste sig ud i nye systemer, teknologier og systemer. Forandringsledelse for organisationer såsom NEXUM, kan være med til at understøtte personale, så de føler sig mere trygge i uvante rammer og dermed blive mere modtagelige overfor forandringer.

Tryghed skaber gode forudsætninger

Som førnævnt kan tryghed være nøgleord for, at personale kan være mere åbne overfor forandringer. Omskiftelighed, usikkerhed og kompleksitet kan føles som værende utrygt, da medarbejdere kommer ud af deres komfort zone. Mange kender nok til følelsen af at være på bar bund og føle, at man ikke kan leve op til sit potentiale. Forandringsledelse for organisationer kan hjælpe med at omfavne og støtte personale og give dem værktøjer, så de føler, de kan håndtere nye tiltag på arbejdspladsen. Med glade og mere selvsikre medarbejdere kan man øge muligheden for omstilling og fleksibilitet til at håndtere diverse, langsigtede men også kortsigtede, problemer og øge chancen for at opnå virksomhedens fremtidige mål.