DEL

.

Krise er efterhånden blevet et buzzword i flere virksomheder. For coronakrisen og økonomisk krise har i den grad været på tegnebrættet. Derfor har virksomheder skullet omstille sig ud over de udfordringer, der ellers har været i virksomheden. Selv om man ikke nødvendigvis har kunnet helgardere sig mod en pandemi, så kan man tage nogle forebyggende skridt mod fremtidige økonomiske kriser.

Kig på din økonomi

Næsten halvdelen af virksomheder, der kommer ind i en økonomisk krise, oplever tilbagegang eller må dreje nøglen om. Det viser en analyse fra Dansk Industri fra 2021. Og det understreger, at selv om coronakrisen har påvirket mange virksomheder, så er der nogle virksomheder, som i forvejen havde udfordringer at deale med. Derfor er økonomien et oplagt sted at begynde.

 

Hvis virksomheden ikke allerede har en revisor, så er det en god idé at anskaffe sig en. Man skal naturligvis finde en revisor med forståelse for ens situation, men der er ikke noget galt i at bede om hjælp. De har ekspertviden inden for økonomi og har med garanti arbejdet med virksomheder i lignende situationer.

Sørg for at helgardere virksomheden

Med hjælp fra f.eks. en revisor kan man hurtigt finde ud af, hvilke udgifter man kan skære ned på. Det kan være, man finder en kunde, som man faktisk ikke tjener lige så mange penge på som forventet. I denne proces skal man også helgardere sin virksomhed, så man er klar, hvis der kommer en periode med nedgang. 

 

Hvad gør du, hvis der i dit privatliv er uforudsete udgifter? Nogle ville f.eks. ty til forbrugslån med lave renter som hos Sambla.dk. På samme måde kan din virksomhed få flere penge mellem hænderne ved at tage et erhvervslån. Hvis man ser en god mulighed for at vækste, men mangler økonomi, så kan et lån give anledning til at tage den chance.

Gentænk forretningsmodellen

En økonomisk krise kan også give anledning til, at man revurderer hele ens virksomhed. Har du en holdbar forretningsmodel? Når man laver en forretningsmodel, kan man ofte nedskrive en række hypoteser for at teste, om du ved nok om markedet. Det kan lyde som noget ud af en videnskabelig artikel, men det er et vigtigt værktøj, hvis du skal forstå markedet.