DEL

.

Interim management betyder midlertidig ledelse. Det er en service, hvor du får tilknyttet en manager, som træder til i forbindelse med akut opståede udfordringer – og ofte i driftskritiske stillinger. Det kan være projekter, der møder problemer og skal rettes op. Det kan også være for at give et boost til væksten. Eller måske mister virksomheden pludseligt en nøglemedarbejder, som ikke umiddelbart kan erstattes af en lignende, fast medarbejder. I sådan et tilfælde vil interim management også kunne gå ind og hjælpe.

 

Interim management kan både foregå over kortere eller længere sigt. En af styrkerne ved at få tilknyttet en interim manager er netop, at vedkommende kan træde til med nærmest øjeblikkelig virkning, og at samarbejdet kan vare så længe (eller kort) som det kræves. Man kan eventuelt lave en åben aftale, hvor man løbende ser tiden an og opvejer behovet for at holde stillingen med den midlertidige leder.

 

Medarbejdere på et højt niveau

 

Interim managere er ikke bare almindelige medarbejdere. Det giver næsten sig selv at det kræver et særlig skillset at kunne træde ind i virksomhed på denne måde. Viden, erfaring og lederegenskaber følger alle med i pakken, når du får en interim manager. Derudover vil vedkommende være lærenem, omstillingsparat og trives under det pres, som kan følge med akutte udfordringer. Det, der kræves af en interim manager er lidt ligesom at hoppe på et tog, som allerede kører derudaf.

Med interim management sikrer du altså din virksomhed mod tab af værdifuld viden, i tilfælde af pludseligt opståede mangler af personale. En interim manager vil træde til hurtigt med kompetencer og erfaring, som giver dig den fleksibilitet, du har brug for i en sådan situation.

Et eksempel kunne være at din regnskabschef rammes af akut sygdom og må fratræde med øjeblikkeligt varsel og på ubestemt tid. Hvor lang tid vil det tage at finde en afløser? Personer med kompetencer inden for dét niveau af økonomi, som en regnskabschef skal besidde, hænger nok ikke ligefrem på træerne, selv i gode perioder. Og skulle du være heldig at finde én som er ledig og tiltrædelsesparat, kan du stadig ikke være sikker på, at vedkommende er gearet til en hurtig opstart.

Her kunne man i stedet indsætte en interim manager, som lynhurtigt vil kunne sætte sig ind i sagerne og udfylde stillingen ved at imødekomme netop de behov, som din virksomhed har. På denne måde holdes hjulene i gang, alt imens du kan tage dig tiden til at finde og oplære den helt rigtige, permanente person til stillingen.