DEL

.

Det er en skrøne, at man er født som sælger. At virke overbevisende og tiltalende i en forhandlingssituation kræver træning og kan læres med de rette teknikker. Præcis som man ikke vil behandles af den fødte læge, vil man nok heller ikke købe af den fødte sælger. Det kræver altså uddannelse og forskellige kurser at tilegne sig disse faglige færdigheder. Hvem stoler på en lægmand i en faglig sammenhæng? Ikke mange. Læs med her og få et par tips og tricks til, hvordan du bliver en dygtig og overbevisende sælger.

Mål og tålmodighed

Inden du skal sælge eller forhandle, er det altid en god idé at have dine mål klare i hovedet, så du ved, hvad du gerne vil have slutresultatet er. Dog bør du være åben for eventuel forhandling. Pas på med at være for rigid. Det kan hurtigt komme til at give bagslag. Salg er ikke raketvidenskab, men det er en proces. Det vil sige, at det godt kan tage noget tid, før, man har opnået sit mål, så man skal væbne sig med tålmodighed og bare klø på. Men vil du fremskynde processen lidt og udvide din horisont, når det kommer til forhandlingsteknikker, så tjek dette forhandlingsteknik kursus og bliv en endnu dygtigere retoriker og sælger. 

Kend dit publikum 

Det er altid en god idé at kende sine kunder, når man gerne vil sælge noget. Dermed ved man også, hvordan man skal kommunikere målgruppeorienteret, og man kender til kundernes interesser. Man skal kunne identificere, hvad det er, kundens ønske er. Som sælger eller virksomhed skal man også have opbygget en tillid til disse kunder, så de har lyst til at handle med dig. Hvis personer ikke finder hverken dig eller det du vil sælge særligt tiltalende, så kan du hurtigt regne med, at de mister interessen med det samme. Derfor bør man også vide, hvem det er, der er kernegruppen, når det kommer til præcis dette salg. Man skal altså kun sælge til folk, der ønsker at købe. Det gælder for al salg.

Det er altså en dårlig investering at prøve at sælge til folk, som i sidste ende slet ikke er interesserede. Så har man brugt en masse krudt på noget, som ikke blev til noget, hvilket er en skam. Brug i stedet din energi på folk, som allerede viser interesse for det, du har at sælge i stedet for at prøve at skabe en helt ny målgruppe. Læg fokus på kernen og giv den fuld gas her.