DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

At købe musikinstrumenter var tidligere noget, der i meget høj grad var forbundet med vejledning og personlig betjening. Sådan er det ikke nødvendigvis længere. Mængden af informationer der ligger online, har i den grad gjort det muligt at lave sin research i forvejen. Behovet for at bevægte sig ind i en fysisk butik er derfor også blevet mindre.

Når der skal handles musikinstrumenter, er det altså ofte online at det foregår. Både på danske og internationale webshops, udvalget er langt større end fysiske butikker nogensinde ville kunne tilbyde. En af de kæder der har måtte sande dette, er 4Sound der måtte lukke 4 ud af deres 5 butikker tidligere på året.

Amazon kommer

En af de ting som man butikker, fysiske såvel som webhops er bekymret over, er Amazon, der er ved at gøre sit indtog på det danske marked. Det er verdens største markedsplads, og har allrede fået godt fat i mange danskere kortoplysninger. Amazon er stedet hvor man kan få alt, og hvor man dårligt ved, hvor tingene kommer fra.

Der er uden tvivl mange, der også fremover gerne vil have sikkerheden i at handle i en dansk butik, også selvom den kun er online. 4Sound forklarede da også netop deres lukninger med, at ressourcerne skulle bruges på den stigende online handel.

Mindre brug for eksperter

Det er en generel tendens, at ting der tidligere “krævede” personlig vejledning, også er rykket online. Potentielle købere vil hellere høre på venner og bekendtes erfaringer og selv finde deres informationer på nettet. Antallet af produktbeskrivende videoer og tutorials er nærmest eksploderet de seneste 4-5 år, og dermed er adgangen til viden omkring produkter blevet endnu større, hvilket har fjernet en smule af behovet for personlig betjening, selv når det er tale om specialprodukter.