DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

I en virksomhed er der altid områder og processer, der kan optimeres. Derfor har ledelsen ofte fokus på, at tingene skal gå hurtigere, mere glat og uden fejl. Som medarbejder kan det være meget stressende hele tiden at leve op til disse krav, hvis man ikke får de rigtige værktøjer. Mange ledere glemmer nemlig, at medarbejdere ikke er maskiner, som kan gøre alt, hvad man siger til dem. Derfor skal lederen have en forståelse for den enkelte medarbejder, hvis virksomhedens processer skal optimeres.

Brug HR-medarbejderen

Det er ofte det, man har en HR-afdeling eller -medarbejder til. HR-medarbejdere er nemlig uddannede til at arbejde med virksomhedens medarbejdere og skabe gode relationer. Det kræver dog dygtige HR-medarbejdere at løfte opgaven bredt i hele virksomheden, og ofte blander ledelsen sig i arbejdet undervejs.

Derfor kan det være en fordel at inddrage en ekstern konsulentvirksomhed, som er specialiseret i lige præcis det område, I har brug for hjælp til – i dette tilfælde optimering af virksomhedens processer. Det kan for eksempel være DISCnordic, som arbejder meget med HR-opgaver med udgangspunkt i DiSC-værktøjer.

Hvad er DiSC?

Hvis din virksomhed ikke allerede arbejder med DiSC, er det en god idé at begynde på det. På dansk står DiSC for:

 

D = Dominanssøgende adfærd

I = Influerende adfærd

S = Stabilitetssøgende adfærd

K = Kompetencesøgende adfærd

 

DiSC-værktøjerne hjælper med at forbedre samarbejdet og kommunikationen i virksomheden ved at give medarbejderne et fælles sprog. Når de har en idé om, hvilken type adfærd de selv og deres kollegaer har, forstår de bedre hinandens handlinger. Derfor kan DiSC hjælpe med at undgå konflikter og få de daglige processer til at fungere bedre.

Konsulentfirmaer som DISCnordic er specialiserede i lige netop disse værktøjer, så de kan hjælpe virksomheder. De kan enten uddanne jeres HR-medarbejder i DiSC eller hjælpe med opgaven, hvis den ikke ligger inden for HR-medarbejderens arbejdsområde.

Du kan læse mere her.