DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Mange ledere har fuldt fokus på produktivitet og effektivitet men oplever alligevel, at processer kører trægt, og at bundlinjen ændrer sig i sneglefart. Ofte er problemet, at der ikke er nok fokus på medarbejdernes trivsel. Arbejdsglæde er nemlig ikke kun noget, man skal arbejde på, når alting kører – det er tværtimod et middel til at opnå en velkørende virksomhed.

Anerkendelse

Anerkendelse er et af de vigtigste værktøjer til at motivere dine medarbejdere. Alle mennesker kan godt lide at føle sig værdsæt, og det har direkte indflydelse på vores produktivitet. Derfor er det vigtigt, at du anerkender virksomhedens succeser, når de sker.

Det kan for eksempel være en god idé at investere i en glasvitrine, hvor I kan udstille virksomhedens succeser. Om det er diplomer, konkrete produkter, pokaler eller hvad end der lige passer til jeres virksomhed, er det en god idé at gøre det synligt i en glasvitrine. Når medarbejderne bliver mindet om virksomhedens succeser, bliver de mere motiverede til at arbejde lidt hårdere. Samtidig giver det et kæmpe boost til den enkelte medarbejder, som står bag succesen.

Du kan for eksempel finde gode glasvitriner her.

Vær fleksibel

Det kan gøre en meget stor forskel for en enkelte medarbejder, hvis du er fleksibel med arbejdstider og opgaver. Når den enkelte medarbejder oplever at blive set som et helt menneske, stiger motivationen til at gøre en god indsats. Hvis der for eksempel er knas i familien, sygdom eller lignende, kan en lille smule fleksibilitet fra din side få hverdagen til at hænge sammen.

Når du kan være fleksibel for dine medarbejdere, kan de også være mere fleksible for dig. Derfor er de mere tilbøjelige til at give den en ekstra skalle, når du har brug for det.

Kommunikér

Det vigtigste i enhver virksomhed er god kommunikation. Dine ideer kan være nok så gode, og medarbejderne kan være nok så motiverede, men hvis kommunikationen ikke er i orden, kan det hurtigt gå ned af bakke. Medarbejderne skal vide, at de altid kan komme til dig med spørgsmål og bekymringer, og du skal hele tiden informere om, hvad der sker i virksomheden – også når det ikke er behageligt. Vær god til at invitere medarbejderne ind til en snak eller til små møder.