DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Når virksomheder gerne vil have mere vækst, søger de typisk efter flere kunder og går ud fra at et større kundegrundlag altid er bedre. Dette udgangspunkt kan i den korte bane godt virke overbevisende, men holder ikke i længen. Men hvad skal virksomhederne så gøre for at få mere vækst og en mere sikker fremtid. Og det er præcis det, det drejer sig om, at sikre fremtiden for firmaet. Flere kunder vil rigtigt nok skabe mere vækst nu og her, men i fremtiden er det ikke sikkert. Mange firmaer har en tendens til at behandle deres kunder dårligere og dårligere jo flere de kunder de anskaffer sig. Der er bare mindre tid og mindre styr på tingene, når databasen for kunder bliver ved med at vokse.

Det er en større fordel at

Gøre relationerne med kunderne bedre i stedet for at prøve at udvide kundebasen. Især hvis det marked virksomheden opererer i er meget mættet i forvejen. Sæt dig i kundens sted, hvis de har mange firmaer at vælge i mellem, vil de gerne have den bedste service ellers går de hen til en af konkurrenterne. De forventer simpelthen mere af virksomhederne hvis der er stor konkurrence på markedet. Det er en af grundene til at virksomheder, som søger vækst bør søge bedre relationer med deres kunder i stedet at søge flere.

CRM-system

Et system der kan bruges til at forbedre relationerne med forskellige kunder, er i disse tilfælde at fortrække. Her er et CRM-system hvad virksomheden skal bruge. CRM står for Customer Relationship Management og det skal hjælpe virksomheder med at skabe relationer og tilfredse kunder. Systemet kan gemme, processere data og præsentere kundedata. Det hjælper i bund og grund virksomhedens medarbejdere med at arbejde mere effektivt, med håndtering af kunder. Det kan samle mange forskellige funktioner ét sted, sådan at medarbejderne slipper for at bruge tid på at finde disse data og derefter analysere på dette.