DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Når du skal lave din kommunikationsplan, er der en række spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv:

  1. Hvem er målgruppen? Ofte rammer virksomheder skævt – eller mellem to stole – med deres kommunikation, fordi de prøver at ramme alle.
  2. Er din forretningsplan og din salgsstrategi helt færdig? Hvis ikke, så stop op her. Din kommunikation fortæller historierne om dit firma. Og hvis du ikke har helt styr på dit koncept, hvilke historier vil du så fortælle?
  3. Vil du udelukkende investere i online markedsføring, eller vil du supplere med offline markedsføring? Er du i tvivl, så find ud af, hvad din målgruppe foretrækker
  4. Hvordan vil du få de forskellige kommunikationsformer til at spille sammen? Vil du eksempelvis skaffe besøgende til hjemmesiden via Google, nyhedsbreve, noget helt tredje eller en kombination?

Når du lægger din kommunikationsstrategi, skal du ikke kun tænke på, hvad du vil sætte i gang. Du skal også vurdere dine samlede ressourcer. Alt for meget kommunikations- og markedsføringsarbejde er mere eller mindre spildt, fordi virksomheder starter ambitiøse projekter op, som de ikke har ressourcer nok til at gøre færdige. Spørg derfor dig selv:

  1. Hvad er dit markedsføringsbudget?
  2. Hvor meget tid vil du bruge på kommunikationsarbejdet?
  3. Vil du hyre en ekstern tekstforfatter eller lære skrive alle dine tekster selv?

Især hvis du vil løse alle dine kommunikationsopgaver selv, er det en rigtig god ide at hyre en kommunikationsrådgiver, så du har en gennemarbejdet kommunikationsplan at arbejde ud fra.

Du kan finde flere gode råd til en god kommunikationsstrategi her

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here