DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

At finde den rigtige medarbejder kan være dyrt. Især hvis der er tale om en nøglemedarbejder til en vigtig stilling. Det kan være dyrt, da man ofte skal gennem et større arbejde research og annoncering på job portaler. Dertil skal man lægge de menneskelige ressourcer der skal bruges til at lave stilingsopslag, læse ansøgninger og ikke mindst aftale samtaler.

Det kan som nævnt blive rigtig dyrt at skulle finde den rette medarbejder. Det kan dog blive langt dyrere, hvis man finder en forkert medarbejder. For det første fordi medarbejderen kan ende med at koste penge på den ene eller anden måde, og fordi man kan risikere, at skulle igennem hele processen en gang til. Det kan være tidskrævende og samtidig kan det være opslidende, hvis man rimelig akut rent faktisk står og mangler den pågældende medarbejder.

Få hjælpe udefra

Det kan derfor være en rigtig god ide, at få professionel hjælp til at finde de rette medarbejdere. Både på det økonomiske plan såvel som på det ressourcemæssige. Man kan naturligvis hyre rekrutteringsspecialister, der står for at finde de rette kandidater gennem headhuting. Man kan også vælge et rekrutteringsbureau som Adecco. Her får man udover ekspertisen også en database af mulige kandidater med.

Det har naturligvis sin pris, at benytte udefrakommende ressourcer til at få besat stillinger. Denne pris kan dog hurtigt vise sig at være pengene værd, hvis man får det het rigtige match i sin jobsøgning. Ofte forholder det sig sådan, at personer måske slet ikke ved, at de kunne være interesseret i et job, og derfor ikke selv søger det. Headhuntere vil i mange tilfælde opsøge personer, der måske allerede sidder i et job, og derfor ikke er jobsøgende. Disse ville man givetvis ikke få fat i, hvis man blot slog jobbet op, på diverse portaler.

Kort sagt – at finde den rette medarbejder har sin pris, men at finde den forkerte har en pris der langt overstiger dette.