DEL

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Tyskland er en af de vigtigste markeder for næsten alle danske virksomheder, det er derfor også vigtigt, at man er tilstede i Tyskland, hvis man godt kunne tænke sig at spille en rolle på det tyske marked. Flere og flere virksomheder er derfor også begyndt, at etablere sig i Tyskland, selvom overgangen nogen gange kan være besværlig, da der er en masse ting, som man skal tage højde for.

Vigtigt med hjælp og rådgivning

Hvis man gerne vil etablere sig på det tyske marked, er det vigtigt, at man husker at opsøge hjælp. Det skal specielt ses ud fra, at der gælder andre regler og love, end der gør i Danmark. Det er også vigtigt, at man får rådgivning inden for f.eks. eksportrådgivning og skatterådgivning, da dette er områder, som er vigtige at have på plads, hvis man gerne vil etablere en ny virksomhed i Tyskland. Leder du efter et sted, hvor du kan få hjælp til eksportrådgivning og skatterådgivning, kan du læse mere her.

Mulighederne er store på det tyske marked

Det kan være en rigtig god ide, at starte virksomhed i Tyskland, da mulighederne er kæmpe store. Tyskland er det største land i Europa, og der er derfor også langt flere potentielle kunder, end der f.eks. er i Danmark. Derfor kan det også være en god ide at prøve sig af på det tyske marked, da det kan give en stor gevinst, hvis man kan slå igennem.

Sproget kan være vigtig

Hvis man gerne vil begå sig på det tyske marked, er det vigtigt, at man kan kommunikere på tysk, da der ikke er ret mange tyskere, som kan engelsk. En god ide kan derfor være, at man prøver at lære sproget, inden man for alvor skal kommunikere med tyskere. Her kunne der f.eks. være mulighed for at tage nogle tysktimer på en aftenskole, så man kan nogle vigtige gloser.